سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکاسی

نظر

 

تاریخچه عکاسی

عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجه? تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است.

سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است؛ موزی، ارسطو و اقلیدس در سده? 5 و 4 پیش از میلاد نحوه? کارکرد دوربین سوراخ سوزنی را شرح داده‌بودند. در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیا می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن می‌شود. ارسطو و اقلیدس با استفاده از تئوری سوراخ‌سوزنی تلاش کردند خلاف آن نظریه را ثابت کنند؛ آن‌ها در پشت دوربین‌های سوراخ سوزنی صفحه‌ای نیمه‌مات قرار می‌دادند تا تصویر بازتاب‌شده? روی آن با چشم دیده شود. در قرن ششم میلادی، آنتمیوس در آزمایش‌های خود از دوربین تاریکخانه‌ای استفاده کرد.

ابن هیثم تئوری دوربین سوراخ سوزنی را گسترش داد و در مشاهدات خورشید گرفتگی خود از وسیله‌ای به نام «جعبه تاریک» استفاده کرده بود. او برای نخستین‌بار از دوربین سوراخ سوزنی و دوربین تاریکخانه‌ای در آزمایش‌هایش جهت بررسی خواص نور پرداخت. آلبرتوس ماگنوس در قرن سیزدهم میلادی نیترات نقره و ژرژ فابریسیوس نقره کلرید را کشف کرد. و دانیل باربارو در سال 1568 میلادی نحوه? عملکرد دیافراگم و کارکرد عدسی در دوربین تاریکخانه‌ای را شرح داد. ویلهلم هومبرگ در سال 1694 میلادی توضیح داد که نور چگونه برخی از مواد شیمیایی را تاریک می‌کند و در سال 1802 میلادی توماس وجوود انگلیسی توانست بر روی سطح‌های حساس شده با نیترات نقره تصویر شفافی به دست آورد.

اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال 1822 میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسه فور نیپس تولید شد اما در هنگام رونوشت‌برداری از بین رفت. اما نیپس در سال 1826 دوباره توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. ولی زمان نوردهی این عکس هشت ساعت بود که زمان بسیار درازی است، و مشکل دیگر هم این بود که تصویر نگاتیو بود یعنی هرچه سفید بود را سیاه هرچه سیاه بود را سفید نشان می‌داد. به همین دلیل او به دنبال یافتن فرآیند بهتری بود و با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتز در سال 1816 میلادی انجام دادند؛ در آن سال شولتز مشاهده کرد که مخلوطی از نیترات نقره و گچ در مقابل نور، تیره می‌شوند.

 

تئوری عکس رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول فیزیکدان انگلیسی در سال 1855 پیشنهاد شده بود. برپایه? نظریه? او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شده‌است. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایه? آن نسبت به یکی از سه رنگ‌های اولیه حساس بود و توانست نخستین عکس‌رنگی را در سال 1861 به ثبت برساند.

بالاخره در سال 1874، یک شرکت انگلیسی اولین شیشه‌های خشک عکاسی را به بازار عرضه کرد و عکاسی جنبه? عملی به خود گرفت. اما حمل و نقل مقدار زیادی شیشه، از لحاظ سنگینی و شکنندگی، یکی از مشکلات پیش روی بود تا اینکه در سال 1871 ریچارد مادوکس، فیزیکدان و عکاس انگلیسی با ابداع فیلم عکاسی ژلاتینی، زمان عکسبرداری را کوتاه کرد و جابه‌جایی فیلم‌های عکاسی را راحت نمود که نقطه? عطفی در تاریخ عکاسی محسوب می‌شود.

پیدایش عکاسی و رواج روش‌های گوناگون این فن در ایران، با اختلاف حدود سه سال از اعلام موجودیت عکاسی در فرانسه روی داده‌است. اختراعات و انواع ابزار و تجهیزات عکاسی دو تا سه سال پس از اینکه به بازار می‌آمد بطور هدیه بدست پادشاه ایران می‌رسید. نخستین دستگاه‌های عکاسی به روش داگرئوتایپ، به درخواست محمد شاه قاجار از کشورهای روسیه و انگلیس به دربارِ ایران وارد شد و در اواسط دسامبر سال 1842 میلادی (پایان آذر سال 1221 خورشیدی) نخستین عکسبرداری در ایران انجام گرفت.

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی را در تعریفی ساده برآیندی از تجربه ، تجهیزات و اندیشه دانست که در راستای هرچه بهتر و با کیفیت تر نشان دادن ابعاد، زوایا و خواص منحصر به فرد یک محصول تولیدی حرکت میکند.

در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی، عکاس صنعتی با شناخت خواص نور و انواع نورپردازی، کادربندی و ترکیب بندی تکنیک های عکاسی صنعتی که تاثیر بسزایی در اثرگذاری عکس صنعتی دارند، لنزهای متنوع و دیگر عوامل موثر بر کیفیت عکس، سعی میکند با انتخاب بهترین و کاربردی ترین زاویه، محصول تولیدی را به بهترین کیفیت ارائه دهد، به گونه ای که ماهیت و بافت محصول به طور کامل نمایش داده شود تا علاوه بر کارایی، زیبایی تصویر نیز چشم نواز و ترغیب کننده باشد.

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی چیست ؟ میتوان گفت عصای دست طراحان گرافیک است. چرا که در هرگونه تبلیغات چاپی، رسانه ای و شبکه های اجتماعی، طراح نیازمند استفاده از عکس صنعتی باکیفیت محصول مورد تبلیغ است و بدین ترتیب عکاسی صنعتی از هرگونه شرکت تولیدی یا خدماتی، خطوط تولید کارخانجات صنعتی، ارگان های دولتی، بخش های اقتصادی بازرگانی، سازمان های تبلیغاتی، مواد غذایی و خوراکی، طلا و جواهر و زیورآلات، آثار مهندسان، معماران، هنرمندان، خودرو سازان و در کل عکاسی برای تمام مشاغلی که محصولی صنعتی، کالای هنری، مواد غذایی، بناهای معماری و یا هرچیزی که برای نمایش داشته باشند در حیطه این ژانر قرار میگیرند که عکاس با ارائه دادن چهره ای زیبا و جلوه ای خاص به محصول صنعتگر ، معمار، مهندس و یا هنرمند، کمک حال آن ها در ارائه اثر یا فروش محصول آنهاست.

عکاسی صنعتی به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش گذاردن دقیق و کامل و باکیفیت محصول یا پروداکت می باشد، در این شاخه از عکاسی، عکاس با استفاده از تجهیزات مناسب و انتخاب نورهای دقیق و کامل تلاش می کند تا حد امکان تصوری با کیفیت و دقیق از کالا ثبت کند که در آن تمامی خصوصیات ظاهری کالا به نمایش گذارده شود . عکاسی صنعتی و تبلیغاتی میبایست تمام خصوصیات یک عکس حرفه‌ای را دربرگیرد و به مولفه‌های مهم دیگری نیز نیازمند است. هدف از عکاسی صنعتی تنها معرفی کالا نیست بلکه تشویق و ترغیب مشتری به خرید و استفاده آن از محصول است. به بیان ساده‌تر عکس تبلیغاتی می‌بایست بیننده را به خرید کالا ترغیب کند? درست به مانند یک ‌تیزر‌! ‌اما‌ با‌ راه‌ و ‌روشی‌ متفاوت

عکاسی دارای سه جنبه? علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیده? علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجه? تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است و سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است اما اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال 1822 میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسه فور نیپس تولید شد و پس از آن توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. او با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتز انجام دادند و داگر در سال 1837 توانست روش داگرئوتایپ را اختراع کند.

تئوری عکس رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول در سال 1855 پیشنهاد شده بود. برپایه? نظریه? او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شده‌است. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایه? آن نسبت به یکی از سه رنگ‌های اولیه حساس بود و توانست نخستین عکس‌رنگی را در سال 1861 به ثبت برساند.

جورج ایستمن در سال 1884 میلادی فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین جعبه‌ای در سال 1888، عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد. ادوین لند نوعی دوربین آنالوگ ظهور فیلم فوری موسوم به دوربین پولاروید را اختراع کرد که بلافاصله پس از عکسبرداری، نسخه? چاپ‌شده? عکس را پرینت می‌کردند و عکس گرفته‌شده یک دقیقه بعد و در مدل‌های جدیدتر تا چند ثانیه بعد، قابل رویت بود.

در عکاسی آنالوگ، باید تمامی تدبیرات اعمّ از: اصلاح رنگ، نور و کنتراست را قبل از نوردهی انجام داد. چون تقریباً بعد از نوردهی و ظهور فیلم، در این خصوص کار زیادی نمی‌شود انجام داد. ظهور در عکاسی به معنای مواجهه دادن فیلم عکاسی یا کاغذ عکاسی با مواد شیمیایی است که باعث تبدیل شدن فیلم به یک تصویر منفی (نگاتیو) یا مثبت (اسلاید)، و یا کاغذ به تصویر عکس می‌شود در حالی که عکاسی دیجیتال به فرآیند ثبت تصاویر به وسیله? دریافت و ثبت نور برروی سطح حساس به نور سنسور الکترونیکی گفته می‌شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور سنسور تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.

عکس صنعتی، تصویری بی‌آلایش از یک فرایند صنعتی و یا کالای تجاری است، به‌گونه‌ای که با نمایش دقیق و باکیفیت یک کالا و یا یک فرایند صنعتی، ابعاد و مشخصه‌های آن را برای بیننده بازگو نماید. معمولاً عکس صنعتی برای معرفی کامل محصول از تمام جهات یک کالای تجاری در وب‌سایت‌ها، صفحات کاتالوگ‌ها و … آماده می‌گردد. تنها هدف عکس صنعتی نمایش کامل آن محصول و کالای تجاری است. عکس صنعتی از یک کالا، معمولاً تصویری است که درزمینه? کاملاً سفید گرفته می‌شود تا طراح بتواند پس از برش، از آن در طراحی خود استفاده کند. نوعی دیگر از عکس صنعتی، عکاسی 360 درجه از محصول است. در این روش با عکاسی پی‌درپی و دورتادور محصول، یک عکس صنعتی به دست می‌آید که درنهایت با نرم‌افزارهای مخصوص به یک قطعه کوتاه فیلم مانند تبدیل می‌گردد که در این نوع از عکاسی صنعتی بیننده می‌تواند به میل خود کالا را به هر جهتی که تمایل دارد چرخانده و ابعاد مختلف کالا را بررسی نماید.

 

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی به بخشی از حرفه عکاسی گفته می شود که به عکسبرداری از محصولات اتلاق می شود. عکاسی تبلیغاتی اصولا و اکثرا در فضای بسته که قابل نورپردازی مصنوعی است انجام می شود. یک عکس تبلیغاتی موفق عکسی می باشد که اندازه، جنس، و رنگ محصول با چیزی که در عکس دیده می شود همخوانی کامل داشته و هیچ گونه تفاوتی نداشته باشند، یعنی بیننده عکس تنها با دیدن عکس بتواند تمامی مشخصات ظاهری محصول، از قبیل جنس آن نرمی و سفتی آن بافت آن و ... را تشخیص دهد و البته همزمان بحث دیگری نیز توسط عکاس رعایت شده باشد و آن جذابیت عکس تبلیغاتی می باشد، به طور کلی به این صورت می توان تعریف کرد که یک عکاس حرفه ای به صورتی از محصول شما عکسبرداری می کند که مخاطب شما با دیدن عکس اطلاعات صحیحی دریافت می کند، اما همزمان مجذوب عکس شده و به سمت آن تمایل پیدا می کند. اصول صداقت و جذابیت هر دو رعایت می شوند و اگر عکاس، از علم و تجربه کافی برخوردار نباشد و برای جذاب تر کردن عکس اصول صداقت را زیر پا بگذارد و یا بالعکس، جهت رعایت جانب صداقت از جذابیت عکس تبلیغاتی شما بکاهد، در هر دو صورت شما متضرر خواهید شد و مخاطبینتان را از دست می دهید.

از مهمترین مباحث در امر عکاسی تبلیغاتی، مبحث نور و نورپردازی می باشد، برای انجام یک پروژه عکاسی تبلیغاتی موفق علاوه بر کلیه تجهیزات عکاسی، احتیاج به تجهیزات بسیار پیشرفته جهت کنترل نور می باشد، همچنین لنزهای بسیار مختلف جهت عکس برداری از محصولات با متریال مختلف از ضروریات عکاسی تبلیغاتی است.

به طور کلی می توان عکاسی تبلیغاتی را به بخش های متفاوتی تقسیم کرد، به عنوان مثال:

 عکاسی زمینه سفید: در این نوع عکاسی تبلیغاتی، محصول تبلیغاتی به صورت تکی و بدون هیچ دیزاینی در کادر قرار می گیرد و می توان گفت در این نوع عکاسی مبحث نور بسیار تاثیر گذار می باشد.

عکاسی دکوراتیو: در این نوع از عکاسی تبلیغاتی محصول تبلیغاتی به همراه عناصر دیگری، کاملا دیزان شده و در کادر قرار می گیرند. در این نوع از عکاسی، مبحث دیذاین تاثیر زیادی بر کیفیت نتیجه نهایی دارد.

عکاسی تبلیغاتی فوتومونتاژ: به نوعی از عکاسی گفته می شود که عناصر داخل کادر توسط نرم افزارهای ویرایشی در کنار هم قرار می گیرند، به این صورت که از عناصر مختلف در جاهای مختلف عکسبرداری می شود و در نهایت به وسیله نرم افزار ویرایش می شود. در این نوع عکاسی، تسلط به نرم افزارهای مربوطه تاثیر زیادی بر نتیجه خواهد داشت.

عکاسی تبلیغاتی ماکرو: جهت عکاسی از جواهر آلات، سنگهای قیمتی، ساعت و به طور کلی هر محصولی که نیاز به نشان دادن جزئیات آن باشد از عکاسی مایکرو استفاده می شود، در عکاسی مایکرو هم استفاده از لنزهای تخصصی و خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عکس تبلیغاتی برای نخستین باربر روی دیوار غارها نمایان شد ! از همان آن زمان که انسان به ارتباط اندیشید، و این اندیشه نخستین گام در هنر تبلیغات بود.

انسان‌های نخستین با نقاشی بر پیکر دیوارها، منظور و هدف خود را به زیبایی و شکوهمندی بیان می‌کردند. با خلق صحنه‌های جذابی از شکار، نوع همزیستی، تصاویری از اشیا پیرامونشان، تجمع‌ها و خانواده‌ها را به تصویر کشیدند و بی‌آنکه کلامی گفته باشند یا کلمه‌ای نوشته باشند، ما را به کشف سبک زندگی و تجسم حقایق اجدادمان رهنمون ساخته‌اند.

با پیشرفت صنعت عکاسی و با راه‌یابی دوربین‌های تک لنزی اولیه به بازار، عکاسی به هنری ارزان‌تر و قابل‌دسترس‌تر تبدیل شد و در این مسیر، راه پرفرازونشیبی را تا به امروز پیموده است. تصاویر بجای مانده از جنگ‌های جهانی، کارگران و صنعتگران پیشین و بسیاری تصاویر قدیمی، خود تابلوی بزرگیست برای تبلیغات. شاید این تصاویر هر یک نخستین عکس تبلیغاتی انسان در عصر حاضرند. تبلیغاتی اگرچه گاهی تلخ و شیرین، علیه جنگ. از آغاز صنایع و تکنولوژی‌های نو و در مسیر پیدایش صنعت عکاسی تبلیغاتی، حق عکاسان بی‌شماری بر گردن ما است. چه بسیار کسانی که در این راه جان خود را ازدست‌داده‌اند تا این هنر را به هنری پایدار بدل کنند. شاید تصاویر بجا مانده از آنان هرگز بانام و هدف عکس تبلیغاتی ثبت‌نشده بود، اما هرگز نمی‌توان تأثیر بسزای آن‌ها را در شکل‌گیری هنر عکاسی تبلیغاتی انکار کرد. بعضاً به‌عکس تبلیغاتی چنان در جوامع و محافل سیاسی و اقتصادی آن زمان اثرگذار بود که شاید بتوان نطفه پیشرفت تکنولوژی با دوری از جنگ را در پیام‌های همان عکاسان تبلیغاتی جستجو کرد.