سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه ساخت آسانسور

نظر

شرکت آریا لیفت

 

شرکت آریا لیفت تولید کننده انواع پنل آسانسور

در گذشته برای حمل و نقل اجسام به صورت عمودی بسیار مشکل داشتند مخصوصا برای ساخت و ساز ساختمان ها در ابتدا وسیله ای ساختند که با استفاده از نیروی حیوانی و یا نیرو انسانی وسایل را به صورت عمودی به سمت بالا می کشیدند این وسیله مانند چرخ چاه است .

چرخ چاه : همان طور که از اسم اش مشخص است وسیله ای است که دارای یک چرخ و طناب است که برای بالا آوردن آب از ته چاه از این وسیله استفاده می کنند آسانسور های اولیه نیز مانند چرخ چاه بودند و در کل به این نوع آسانسور ها نیز چرخ چاه می گفتند .

چرخ چاه چگونه کار می کرد ؟

چرخ چاه به وسیله نیرو انسانی و یا نیرو حیوانی راه اندازی می شود چرا که در گذشته خبری از برق و نیرو های مانند برق نبود و آن ها ناچار بودند از نیروی یدی خود و یا از نیروی بدنی حیوانات بارکش از قبیل ( گاو ، الاغ) استفاده کنند طناب را به حیوانات می بستند و از آن ها می خواستند که به سمت جلو حرکت کنند وقتی حیوان به سمت جلو حرکت می کرد سبب می شود تا جسمی که به چرخ چاه بسته شده در حالت عمودی به سمت بالا حرکت کند.

 

از آسانسور برای اولین بار در چه منطقه ای استفاده ؟

از این نوع اسانسور ها که عملکردی مانند چرخ چاه ها داشتند برای اولین بار در روم استفاده شد یکی از معمارهای رومی برای ساخت یکی از آثار خود از نظر حمل و نقل مصالح ساختمانی دچار مشکل شد و از وسیله ای با عنوان آسانسور که البته ارشمیدس سال ها قبل از میلاد آن را ساخته بود استفاده کرد و کار خود را برای ساخت سهولت بخشید.

گرچه لازم به ذکر است که از این نوع اسانسور های برای مسائل جنگی و همچنین علاوه بر روم در فرانسه و انگلستان نیز استفاده می شود.

صندلی پرواز چیست؟

برای اولین باری که از آسانسور برای حمل اشخاص استفاده شد انسان ها نامی بامزه به عنوان (صندلی پرواز) بر روی آن ها گذاشتند، که این آسانسور یا همان صندلی پرواز به دستور لویی 16 ام ساخته شد.

آسانسور ها با نیروی بخار

بعد از انقلاب صنعتی آسانسور هایی ساخته شد که به وسیله نیرو بخار کار می کرد یعنی در واقع از بخار به عنوان سیال حرکتی برای کارهای مکانیکی استفاده می شود که آسانسور ها نیز از این قضییه مستثنا نبودند گرچه از این نوع آسانسور ها برای حمل و نقل در کارخانه ها و معدن ها بهره می بردند.

البته در لندن برای دیدن جاذبه های شهری در مرکز شهر یک آسانسور با نیرو بخار ساخته شد که امنیت کافی را برای اشخاص داشت و همچنین افراد را تا ارتفاع بالایی می برد تا بتوانند جاذبه های شهری را تماشا کنند و حس می کنم برایشان خیلی جذاب بوده، لازم به ذکر است که این نوع آسانسور دو معمار با ذکاوت  به نام ( برتون و هامر ) ساختندکه اسمی که برای این نوع آسانسور گذاشتند( اتاق صعود) بوده است.

 آسانسور های هیدرولیکی

با تکامل و رشد علمی افراد، آسانسور های پیشرفتی تری رو به کار آمد که از قانون پاسکال برای ساخت این آسانسور ها که با عنوان آسانسور های هیدرولیکی بودند استفاده می شود، گرچه آسانسور های هیدورلیکی تنها برای ارتفاعات کم قابل استفاده می شدند.

آسانسور های ایمنی

اسانسور هایی اختراع شدند که در صورت قطع شدن کابل اسانسور سقوط نمی کرد.

آسانسور الکترونیکی

آسانسور هایی که از نیروی برق برای کارکرد آن ها استفاده می شود و همچنین آسانسور های الکتریکی بسیار سریع تر از آسانسور های قبلی بودن.

آسانسور خورشید

انرژی خورشیدی انرژی است که به صورت گرما و نور منتشر می شود از این نوع انرژی از دیرباز بهره برداری می شود مثلا برای روشن کردن آتشدان های محراب ها از انرژی خورشیدی استفاده می شود و…

تا کنون که از انرژی خورشیدی برای تولید برق مصرفی استفاده می شود، یکی از محصولاتی که از انرژی خورشیدی برای تولید انرژی استفاده می کند آسانسور های خورشیدی است .

چرا انرژی خورشیدی

به دلیل آن که انرژی هایی دیگر مانند (نفت، گاز، آب ) نامحدود است و باید در مصرف آن صرفه جویی کرد و همواره به دنبال آن هستند که انرژی ای را جایگزین آن کنند که محدود و پایان پذیر نباشد.

دانشمندان متوجه شدند که می توانند از انرژی خورشیدی به عنوان انرژی پایان ناپذیر استفاده کنند.

آسانسور های خورشیدی یکی از محصولاتی است که برای تامین انرژی آن از نور و گرما خورشید استفاده می شود و از انرژی که توسط خورشید در طول روز ذخیره می شود و تبدیل آن به انرژی مکانیکی برای آسانسور استفاده می شود.

فواید استفاده از انرژی خورشیدی

یکی از بارز ترین فواید انرژی خورشیدی این است که به گفته دانشمندان انرژی خورشیدی باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست نمی شود اما لازم بذکر است که این گفته به معنای 100 درصد بودن نیست، یعنی درصد بسیار کمی نیز بر محیط زیست آلودگی وارد می کند اما نسبت به انرژی های دیگر آلودگی کمتری دارد و آلودگی که وارد محیط می کند به دلیل ایجاد گاز های گلخانه ای است که البته به صورت غیرمستقیم بر محیط زیست تاثیر می گذارد.

صرفه جویی در مصرف انرژی های پایان پذیر

استفاده و بهره برداری از انرژی خورشیدی برای وسایل مختلف مانند ماشین آلات ، آسانسور ها و … سبب کاهش استفاده از انرژی های پایان پذیر مانند نفت، گاز، آب و … می شود پس در نتیجه می توان گفت که این گونه سبب صرفه جویی در مصرف انرژی های پایان پذیر است.

هزینه استفاده از انرژی خورشیدی

لازم به ذکر است که نصب انرژی خورشیدی هزینه بر است اما این هزینه در ابتدای کار است و بعد از نصب می توان گفت که هزینه زیادی برای نگهداری آن نیاز نیست پرداخت شود و به دلیل طول عمر بالا پنل های خورشیدی در کل اگر عمقی به این مسئله توجه کنیم و فقط هزینه ابتدایی را در نظر نگیریم هزینه استفاده از انرژی خورشیدی در طول زمان خیلی زیاد نیست.

درصورت ابری بودن هوا تکلیف آسانسور های خورشیدی چیست ؟

درصورت تغییرات آب و هوایی در محیط محصولاتی که از انرژی خورشیدی بهره می گیرند می توانند از انرژی خورشیدی ذخیره شده استفاده کنند اما این انرژی خورشیدی ذخیره شده نمی تواند مدت زمان طولانی پاسخگو باشد پس بهتر است که برای چنین شرایطی محصولات را آماده کنیم که بتوانند در صورت تغییرات آب و هوایی از انرژی های پایان پذیر به صورت مکمل بهره ببرند.

میزان برق تولید شده توسط انرژی خورشیدی به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان برق تولید شده توسط انرژی خورشیدی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن میزان تابش نور خورشید به سطح پنل های خورشیدی است که ترجیحا هر چه میزان تابش خورشید به سطح پنل ها بیشتر باشد میزان برق تولید توسط انرژی خورشیدی بیشتر است

یکی دیگر از عواملی که بر میزان برق تولید شده توسط انرژی خورشیدی موثر است ابعاد پنل های خورشیدی است و از دیگر عواملی آن راندمان پنل های خورشیدی می باشد.

خصوصیات آسانسور های خورشیدی

آسانسور های خورشیدی بسیار کمتر از آسانسور های دیگر انرژی مصرف می کنند این گونه آسانسور ها تا چند روز می توانند با شارژ کار کنند و همچنین احتمال ماندن افراد در این گونه آسانسور ها بسیار کم است و به آسانسور های خورشیدی آسانسور های دوستدار محیط زیست نیز می گویند.

آسانسور های هیدرولی

آسانسور ها یکی از وسایلی هستند که علاوه بر آن که به رفت و آمد افراد و یا حمل و نقل وسایل کمک می کنند به سلامت افراد نیز کمک می کند چرا که خیلی از افراد به دلیل استفاده مکرر از راه پله و بالا و پایین رفتن از پله ها به زانو درد و کمر درد مبتلا شده اند به همین دلیل وجود آسانسور در آپارتمان ها به یکی از وسایلی ضروری تبدیل شده اما متاسفانه هنوز یک سری از آپارتمان ها هستند که از مزایای آسانسور بهرمند نشدند و افراد مجبور هستند که بدون وجود آسانسور پله های زیادی را بالا بروند که این کار برای افراد سالخورده و زنان باردار و یا حتی افراد سالم مضر می باشد.

در نتیجه آسانسور ها به دلیل رفع مشکلات این چنینی محبوبیت خاصی در بین افراد پیدا کرده است که در صنعت آسانسور ساز به تولید انواع مختلفی از آسانسور ها پرداختند که هر کدام با توجه به ویژگی ها و امکاناتی که دارند برای مورد خاصی به کار می روند بعضی از آن ها برای مراکز درمانی بعضی برای ساختمان ها مسکونی و بعضی نیز برای حمل و نقل وسایل سنگین به کار می روند که یکی از این مدل ها آسانسور های هیدرولیکی می باشند که این نوع آسانسور ها برای آپارتمان ها مسکونی بسیار کاربردی است.

لازم به ذکر است که آسانسور های هیدرولیکی در ساختمان هایی که تعداد واحد های کمی دارن تا حداکثر 5 الی 6 طبقه می باشند کاربردی تر است.

آسانسور های هیدرولیکی چگونه کار می کنند؟

آسانسور های هیدرولیکی توسط فشار و نیرویی که جک های هیدرولیکی وارد می کند باعث جا به جایی کابین آسانسور می شود جک های هیدرولیک  یک پیستون و سیلندر می باشد.

در واقع فشار روغن با استفاده از دستگاهی به نام  پاوریونیت تامین می شود و به پیستون ها منتقل می شود.

در گذشته و ابتدای اختراع آسانسور های هیدرولیکی به جای استفاده از روغن  از آب استفاده می شده و به همین خاطر به این آسانسور ها، آسانسور های هیدرولیکی آبی می گفتند که این موضوع برمیگرده به ابتدای اختراع این نوع آسانسور ها که برای اولین بار در سال 1890 بوده است، این موضوع تا سال 1954 ادامه داشت تا در آلمان اولین آسلانسور هیدرولیکی که توسط روغن کار می کرد اختراع شد و به جهان معرفی گردید.

فواید استفاده از آسانسور های هیدرولیکی

یکی از مزایا و فواید آسانسور های هیدرولیکی این است که نیازی به درست کردن موتور خانه بالای چاهک آسانسور نیست  از دیگر مزایای آسانسور های هیدرولیکی استفاده از برق های تک فاز و سه فاز است.

یکی از بارزترین فواید آسانسور های هیدرولیکی بی صدا بودن آن ها می باشد یعنی وقتی به سمت بالا و یا پایین حرکت می کنند کاملا نرم و بی صدا است و همین باعث شده که بسیار محبوب باشند.

آسانسور های هیدرولیکی قدرت بالایی در جابه جایی اجسام سنگین دارند و به همین خاطر جزء آسانسور هایی می باشند که بسیار مورد توجه مصرف کننده قرار گرفته اند پس در نتیجه می توان گفت از آسانسور های هیدرولیکی به غیر از استفاده در ساختمان ها و آپارتمان ها مسکونی در مراکز بهداشتی مانند بیمارستان ها و مراکز بهداشت و  پارکینگ ها طبقاتی و مراکز تجاری نیز  قابل استفاده می باشند.

یکی از مزایای آسانسور های هیدرولیکی نسبت به آسانسور های دیگر این است که به چاهی با ارتفاع کمتر نیاز مند هستند.

انواع آسانسور های هیدرولیک

دارای دو نوع آسانسور هیدرولیکی می باشیم که  این تقسیم بندی براساس جک های این  آسانسور ها  تشکیل شده است :

  • آسانسور های هیدرولیکی با جک های مستقیم
  • آسانسور های هیدرولیکی با جک های غیر مستقیم

تفاوت این دونوع جک که در آسانسور های هیدرولیکی به کار می روند در  جاگذاری جک ها می باشد.

منبع : شرکت آریا لیفت