سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گریل ذغالی

نظر

گریل ذغالی

گریل ذغالی (Grill) در لاتین به معنای گوشت کباب کن است. به طور کلی به هر نوع روش پختی که ماده ی غذایی مورد نظر به وسیله ی یک منبع حرارتی که روی آن اغلب یک توری مشبک قرار گرفته است با درجه حرارت خیلی بالا و سریع در فضایی باز پخته می شود گریل کردن می گوییم.

در این روش مواد غذایی مختلفی از قبیل گوشت ، استیک ، همبرگر ، خیلی از انواع کباب و حتی سبزیجاتی نظیر کدو ، بادمجان ، قارچ روی حرارت سفت و خشک می شود و بر خلاف باربیکیو چرب و آبدار نیستند. شاید بتوان گفت پروسه ی گریل شدن عملی شبیه سرخ کردن مواد غذایی است با این تفاوت که بدون استفاده از روغن ها فقط با استفاده از درجه حرارت مستقیم و بالا ماده ی غذایی ما طبخ می شود که اغلب برای طبخ غذاهای رژیمی گزینه ی مناسبی است.

امروزه این دستگاه یکی از اصلی ترین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی و فست فود ها به شمار می رود. گریل ها انواع مختفی دارند مثلا گریل برقی ، گریل ذغالی یا شیاردار ، گریل تخت یا روغنی ، گریل میکس یا ترکیبی ، و …

دستگاه گریل ذغالی صنعتی : 

یکی از انواع گریل ها گریل ذغالی یا شیاردار است. این مدل گریل که در رستوران ها و فست فود ها کارایی زیادی دارد مناسب طبخ انواع استیک ها و برگر ها است. شیارهای روی صفحه ی دستگاه باعث ایجاد خط های تیره رنگ روی برگر ها و استیک می شود.

گریل های ذغالی اصطلاحا در دونوع گریل ذغالی مبله و گریل ذغالی رومیزی موجود هستند. در نوع رومیزی دستگاه کوچک و فضای کمی را اشغال می کند اما در نوع مبله باکس یا کابینتی زیر این دستگاه تعبیه شده است که جایی برای نگهداری مواد و وسایل مورد نیاز در هنگام گریل کردن است.

جنس بدنه ی خارجی  این دستگاه از استنلس استیل (stainless steel) بوده ، فولادی که خاصیت ضد زنگ در برابر هوا و رطوبت دارد. استنلس استیل در حقیقت آلیاژ یا مخلوطی از کروم و آهن است که کروم موجود در آن باعث خاصیت ضد زنگ شدن آهن می شود.

جداره ی داخلی دستگاه معمولا از ورق های گالوانیزه یا استیل است که نوع استیل بهداشتی و کیفیت بالاتری دارد.

دستگاه گریل ذغالی شاید از محبوب ترین دستگاه های موجود در هر آشپزخانه صنعتی باشد. امروزه مشتریان زیادی وجود دارند که تمایل به خوردن همبرگر و یا انواع استیک ذغالی دارند. طعم و مزه غذاهایی که با گریل ذغالی آماده می شوند بسیار لذیذ و خوشمزه است.

البته اگر دستگاه مورد استفاده از استحکام خوبی برخوردار نباشد ممکن است در حین پخت غذا به مشکل بر بخورید. نکته مهم این است که برای پخت غذا نیازی به روغن نیست و همین می تواند عاملی باشد که مشتریان بیشتری را جذب نمایید.

در قسمت بالا و پایین دستگاه گریل ذغالی ورقه های چدنی شیار دار و مشبک یکی روی شعله و دیگری در زیر آن قرار دارد. دستگاه دارای پایه هایی از جنس استیل یا پلاستیک است. ذغال دستگاه معمولا از جنس پوکه های معدنیست. این ذغال ها که به آن ها ذغال های مصنوعی نیز می گویند این خاصیت را دارند که گرما را می گیرند و آن ها به صورت یکدست در سطح صفحه ی گریل پخش می کنند که باعث پخت یکنواخت گوشت می شود.

در انواع صنعتی این ذغال های مصنوعی قابل نظافت بوده که همین امر سبب افزایش طول عمر آن ها می شود. صفحه های شیارداری که زیر دستگاه کار گذاشته شده عمل نگهداری این ذغال ها را انجام می دهند. دستگاه دارای ولوم هایی برای کم و زیاد کردن شعله دارد که جنس آن ها پلاستیک ، باکالیت یا سرب بوده که تماما نسوز هستند.

سیستم گازی گریل های ذغالی تشکیل شده از دو یا سه و یا حتی بیشتر بر حسب اندازه و سایز گریل ها لوله ی انتقال گاز می باشد. تمامی این گریل ها در قسمت زیرین خود سینی جمع کننده ی روغن هستند.

 قیمت دستگاه گریل ذغالی:

قیمت این دستگاه با توجه به برند آن ، متریال استفاده شده در بدنه خارجی و داخلی دستگاه ، جنس صفحه ها ، سینی های تعبیه شده در آن ، ولوم های کم و زیاد کردن شعله و حرارت ، پایه های دستگاه ، تعداد لوله های انتقال گاز ، نوع ذغال ، اندازه و ابعاد خود دستگاه و … از سه میلیون و پونصد هزار تومان شروع می شود و در انوع پیشرفته به چندین میلیون تومان می رسد.

منبع : https://www.kmc-steel.com/%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D9%84-%D8%B0%D8%BA%D8%A7%D9%84%DB%8C/